Ook profiteerde de autofabrikant van een zwakke yen, die Japanse producten in
het buitenland aantrekkelijk maakt. Vooral in opkomende markten zoals China
en Rusland is Toyota succesvol.

Toyota boekte in het tweede kwartaal van het lopende boekjaar een winst voor
belasting van 596,70 miljard yen (3,62 miljard euro), een stijging van 2,7
procent ten opzichte van dezelfde periode van het voorgaande boekjaar.
Analisten mikten in hun ramingen op een iets hoger cijfer. Over het hele
boekjaar zal de winst nu naar verwachting uitkomen op 2,3 biljoen yen (13,9
miljard euro). Dat was eerst 2,25 biljoen yen.

De groeicijfers van Toyota staan in schril contrast met Amerikaanse
autoconcerns zoals General Motors, die door dalende verkopen in eigen land
alle zeilen bij moeten zetten. General Motors maakte dinsdag bekend in het
derde kwartaal een voorziening te moeten nemen van liefst 39 miljard dollar
als gevolg van aanhoudende verliezen. De kwartaalcijfers van GM zullen
woensdag later op de dag worden gepresenteerd.

Toyota is hard op weg om voor het zevende jaar op rij een recordwinst te
halen. Op de Japanse thuismarkt en in de Verenigde Staten blijft het bedrijf
ondanks mindere verkoopcijfers veel winst maken, terwijl het in opkomende
markten harder groeit dan zijn concurrenten. Het concern verwacht in het
lopende boekjaar 8,93 miljoen voertuigen te verkopen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl